Adobe photoshop elements

Asiaa kuvankäsittelystä – Voiko kuvaa käsitellä liikaa?

Katselemme päivittäin aika paljon valokuvia. Ja koska nykytekniikka mahdollistaa kuvien muuntelemisen ja muokkaamisen helposti omaan käyttötarkoitukseen tai tyyliin sopivaksi, alkaa välillä tuntua siltä, ettei niin sanottua tavallista kuvaa enää juuri näy missään. Ja monia tämä muokattujen kuvien tulva ärsyttää.

Minä kuulun siihen osaan kuvaajista, joita kuvien jälkikäsittely ei haittaa, mielestäni se pikemminkin kuuluu asiaan. Välillä kuitenkin näen kuvia, joissa kuvankäsittely on joko mennyt liian pitkälle, tai ei muuten vain toimi. Mikä silloin on mennyt pieleen? Ajattelen asiaa niin, että ei välttämättä mikään ole mennyt pieleen, en ehkä vain pidä kuvaajan tavasta käsitellä kuvaa.

Valokuvien katsominen ja arviointi on täysin subjektiivinen kokemus, eikä minun mielipiteeni tee kuvasta hyvää eikä huonoa. Se mikä toimii yhdelle, ei välttämättä toimi toiselle. Toki voin hienovaraisesti koittaa kertoa mielipiteeni, mikäli sitä kysytään, mutta en lähde mielipiteeni perusteella tuomitsemaan kenenkään tyyliä käsitellä kuviaan.

Read more
Hdr kuvia helposti easyhdr

Hdr kuvia helposti: EasyHDR3

Tällä kertaa Digikuvaajan testipenkkiin pääsee HDR-kuvien luomiseen tarkoitettu easyHDR3 -sovellus. HDR-ohjelmia on paljon, eikä ole ihan yksinkertaista koittaa valita niistä parasta omaan käyttöön.

Olen aiemmin käyttänyt HDR-kuvien luomiseen Nik Softwaren HDR Efex -ohjelmaa ja HDR Softin Lightroom -pluginia vähän vaihtelevasti. Capture One 8 – jota käytän nykyään Lightroomin ohella – ei kuitenkaan toimi kunnolla HDR Efex-ohjelman kanssa, joten päätin etsiä jotain uutta vaihtoehtoa.

Myös Lightroom 6:n mukana tuli sekä HDR-kuvien, että panoraamakuvien luomiseen ihan omat työkalut, mutta niiden säätömahdollisuudet on lievästi sanoen vaatimattomat. Toki Lightroomin perussäätötyökaluilla saa aikaiseksi lähes mitä vaan, mutta en taida osata käyttää niitä kun en ihan sitä omaa tyyliä saa pelkällä Lightroomilla aikaiseksi. HDR Efexin säätötyökalut ovat todella hyvät. Harmi, ettei se toimi enää kunnolla. Read more

Dng background copy rgb

Kuvan taustan pehmentäminen Photoshopissa

Varmasti meillä kaikilla on kuvia, jotka on otettu esimerkiksi lomamatkalla pienellä taskukameralla, ja joissa mutta kuvan tausta on liian terävä ja häiritsee kohteen erottumista taustasta. Tai ehkä suurempikennoisen digijärkkärin asetukset ovat olleet automaatilla ja aukko säätynyt ihan turhan pieneksi kuvaa otettaessa. Minulla ainakin on tällaisia kuvia ja paljon.

Olen jälkeenpäin pehmentänyt taustoja tällaisista kuvista kuvankäsittelyssä, mutta se on ollut aika työlästä. Tiedossa on ollut kuvien leikkelyä ja tasojen kopiointia tasojen päälle ja kaikenmaailman halojen poistamista eri tasoilta, ei sitä ihan huvikseen ole viitsinyt alkaa tekemään.

Photoshopin kehittyessä ajan saatossa homma on muuttunut onneksi aikalailla helpommaksi. Törmäsin Phlearn -Youtubekanavalla (kannattaa vilkaista kanavaa, jos kuvankäsittely kiinnostaa!) olleeseen tutoriaaliin, jossa näytettiin kuinka homma hoidetaan Photoshopin Tilt-Shift -efektiä käyttäen. Sitähän piti taas heti testata, ja ajattelin laittaa tähän samalla ohjeet kuvien kanssa ja ihan suomenkielellä, josko se jotakuta helpottaisi. Read more

Abstrakti puunaama

Mielikuvitusta valokuvaamiseen!

Näin netissä erittäin kiehtovia kuvia mielikuvituksellisien olentojen hahmoista, jotka olivat kuvattu luonnossa puun kuorista, kannoista, kivistä yms. paikoista. Hahmot oli saatu näkyville kopioimalla  Photoshopilla  kuvan peilikuva itsensä viereen. Taisin jopa jakaa linkin juttuun Digikuvaaja.netin Facebook-sivuilla.

Hulluna tietenkin innostuin ideasta ja päätin mennä kokeilemaan itsekin moisten otusten esille manaamista. Katselin koiran kanssa metsäpolkua kulkiessani samalla ohi vilisevää maisemaa oudosti pälyillen, ja tunsin jonkun hetken tuijottavan minua… Ei muuta kuin männyn kaarnasta kuvaa nappaamaan!

Photoshopilla sitten valitsin puolikkaan kuvasta ja kopioin sen peilikuvaksi omalle tasolleen alkuperäisen kuvan päälle ja siirsin puolikkaan siten, että sen reuna kohtaa alemman kuvan sopivassa kohtaa. Hiukan rajasin vielä ja säädin värisävyjä ja lisäsin vinjetointia. Viidessä minuutissa kuva oli valmis. Read more

Kaksoisvalotuksella luovuutta luontokuviin

Kesän aikana on tullut otettua aika paljon kuvia. Suurin osa – muutamien onnistuneiden kuvien joukossa – on sellaisia kuvia, joista ei parhaalla tahdollakaan saa aikaiseksi mitään julkaisukelpoista. Ei ainakaan ilman rajumpia ohjausliikkeitä. Tämä yllä näkyvä kuva on tehty kahdesta alempana näkyvästä kuvasta, joista kumpikaan ei erityisemmin kohota kuvaajan itsetuntoa. Tarkoituksena oli luoda klassinen kaksoisvalotuskuva jälkikäteen kuvankäsittelyssä.

Kaksoisvalotus on ennen digiaikaa tehty siten, että ensin on otettu kuva normaalisti filmikameralla, jonka jälkeen samaan kohtaan, filmiä siirtämättä eteenpäin, on otettu toinen kuva. Eli sama kohta filmistä on valotettu kahteen kertaan. Tuloksena on ollut siis kahden eri valokuvan yhdistelmä.

Onneksemme olemme siirtyneet kehityksessä sen verran eteenpäin, että nykyään tämä armottoman hankala viritys on helpompaa tehdä jälkikäteen. Kuinka temppu sitten tehdään? Read more

Infrapunavalokuvaamista kokeilemassa

Nyt on sitten ensimmäiset infrapunakuvat otettu. Hurautin uuden Infrapunasuotimeni kanssa Vanajan kirkolle ja otin muutaman testikuvan. Tässä jutussa nähdyt kuvat ovat eri versioita yhdestä ja samasta kuvasta.

Ihan yksinkertaista tämä infrapunakuvaaminen ei ole, mutta kyllä siitä kaikki valokuvaamisesta kiinnostuneet selviytyvät. Suurin este on infrapunasuotimen kovahko hinta ja ehkä sopivan kamera/objektiiviyhdistelmän löytäminen, joka saattaa muodostua ongelmaksi. Minulla oli kuitenkin hyvä tuuri, sopivat vehkeet löytyivät valmiiksi kameralaukusta.

Aluksi ensimmäisiä kuvia katsoessani ihmettelin, miten punaisia ne olivat verrattuna netissä näkemiini kuviin. Kameran valmiit valkotasapainoasetukset ovat kaikki aivan liian punaisia, niinpä piti tehdä kustomoitu valkotasapaino kamerassa, minkä jälkeen kuvat alkoivat näyttää jo joltain ja niiden onnistumista pystyi arvioimaan kameran näytöltä. Lopulliset säädöt ja sävyt tehdään kuitenkin aina kuvankäsittelyllä, eikä mitään yhtä ja oikeaa sävymaailmaa ole olemassakaan. Niinpä vain oma mielikuvitus on rajana sävyjä etsittäessä. Read more

Color efex pro test

Kuvankäsittelyä Color Efex Pro:lla

Viime jutussa kerroin Nik Softwaren plugin-paketista, jonka olin hankkinut. Olen nyt päässyt tutustumaan pakettiin hieman pintaraapaisua syvemmälle. Kerron tässä jutussa esimerkin avulla, mitä Color Efex Pro:lla voi saada aikaan, ja kuinka käytän ohjelmaa myyntikuvieni muokkaamiseen.

Esimerkkikuva on Thaimaan matkaltamme Railay Beachin maisemista otettu kuva paikallisista luonnonmuodostelmista. Yläpuolella on valmis kuva ja alapuolella alkuperäinen kuva. Koitan pitää kuvankäsittelyn aina sellaisella tasolla, että mikään efekti ei hyppää kuvasta silmille.

Tätä kuvaa olen pitänyt varastossa odottamassa sitä, että keksin kuinka saan siitä omaan makuuni oikealla tavalla värikkäämmän ja ehkä jollain lailla raikkaamman. Nyt päätin kokeilla Color Efex Pro:n filttereitä ja uskon onnistuneeni. Aika näyttää meneekö tämä kaupaksi tai hyväksytäänkö sitä edes myyntiin. Read more

Nik plugins screenshot

Nik Softwaren plugineilla helposti kuvankäsittelyn ammattilaissarjaan

NIK Softwaren pluginit eri kuvankäsittelyohjelmiin ovat saavuttaneet suuren suosion valokuvaajien keskuudessa. Tämä ei ole ihme, sillä nämä kuvankäsittelyohjelmiin asennettavat lisäosat nopeuttavat monimutkaisten korjailujen sekä tehosteiden lisäämistä valokuviin huomattavasti.

Kaikki plugineilla tehtävät muutokset ovat saavutettavissa toki ilman kalliita lisäosiakin, mutta prosessit ovat monimutkaisia ja aikaa vieviä. Ainoa pluginien käyttöä vähentävä seikka on ollut niiden suolainen hinta. Mutta ei ole enää. Read more

Pakilan kauppa panorama

HDR -panoraama Pakilan vanhasta kaupasta

Käytiin viime viikonloppuna kaverini kanssa kuvaamassa Helsingin Pakilassa vanhaa kaupparakennusta. Tavoitteena oli saada otettua paikalta 360 asteen pallopanoraama ja vieläpä HDR -kuvista. Kuulostaa hauskalta – mutta ei välttämättä helpolta.

Kuvia tuli yhteensä 99 kappaletta. 11 kappaletta per kierros, kolme kierrosta (yksi yläviistoon, yksi silmän tasolta ja yksi alaviistoon), ja kolme eri valotusta per kuva. Muutama kuva tuli otettua varmuudeksi useamman kerran, joten loppujen lopuksi kuvia oli hieman yli sata. Kuvat otettiin Canon EOS 7D:llä ja objektiivina oli Sigman huikea 8-16mm superlaajakulma. Read more

Unnamed file

Uusi tausta valokuvaan Photoshop Elementsissä

Etsiskelin myyntiin sopivia kuvia matkakuvieni joukosta, ja löysinkin hyvän kuvan Thaimaan matkaltamme. Ainoa ongelma kuvassa oli se, että tausta oli turhan sekava ja rauhaton. Jatkoin kuvieni plaraamista ja silmieni eteen putkahti sopiva kuva, josta taustan voisi ehkä siirtää ensiksi löytämäääni kuvaan.

Toisaalta myyntikuviin ei kannata uhrata liikaa aikaa, ja tämänkaltainen yhdistäminen vaatii aika paljon enemmän työvaiheita kuin normaalit sävyjen ja kontrasti säädöt ja terävöitys. Eikä useimmille myyntikuville tulekaan paljon muuta tehtyä. Homma olisi kyllä mielenkiintoinen ja välillä on mukava etsiä omia rajojaan kuvankäsittelyssä. Read more

Hdr bw

HDR-kuvat mustavalkoisiksi

Innostuin kokeilemaan ensin HDR-kuvien tekemistä Lightroomilla, ja nyt muutin kuvat vielä mustavalkoisiksi. Jotain maagista mustavalkokuvissa on, ja HDR-kuvat tarjoavat aivan käsittämättömän hyvän lähtökohdan mustavalkokuvien luomiselle todella laajan sävyalansa ansiosta. Näytän tässä jutussa muutamalla kuvalla, kuinka tämä mustavalkokuva syntyi.

Ensimmäinen kuva on värillisestä versiosta. Basic-paneelin säädöistä huomaa, että varjot on jo avattu melkein kokonaan, mutta huippuvaloissa on vielä varaa jos tarvetta ilmenee. Seuraavissa vaiheissa tehdään kuvalle muutamia perussäätöjä. Kukin kohta on esitetty omana kuvanaan, mutta käytännössä näiden vaiheiden välillä tulee hypittyä monta kertaa, ennen kuin lopullinen ilme kuvalle löytyy. Read more

Rantamaisema hdr

HDR-kuvia Lightroomilla

HDR-Kuvat pähkinänkuoressa

HDR (High Dynamic Range) -kuvilla tarkoitetaan sellaisia valokuvia, jotka sisältävät enemmän sävyjä eli dynamiikkaa kuin mitä normaalit monitorit tai tulostimet voivat näyttää. Yleensä HDR-kuva on yhdistelmä useasta eri valoituksella otetusta valokuvasta, joiden kaikki värisävyt ovat käytettävissä yhtä kuvaa muokattaessa.

Tone Mapping -prosessointi

Kuvien käsittely HDR-muodossa mahdollistaa erittäin voimakkaiden efektien käyttämisen, koska käytettävissä oleva värisävymäärä on huomattavasti suurempi, kuin mitä lopulliseen kuvaan tarvitaan. Jotta tällaisia korkean dynamiikan sisältäviä kuvia voidaan katsoa normaaleilla näyttölaitteilla, pitää kuvan dynamiikka kutistaa takaisin normaaliksi LDR-kuvaksi. Tämä tapahtuu joko yksinkertaisesti poistamalla värisävyjä lineaarisesti koko sävyalueelta, tai käyttämällä ns. Tone Mapping -prosessointia, jolla voidaan korostaa  paikallista kontrastia ja saadaan siten aikaan jopa hyvin surrealistisia kuvia.

Tällainen tonemapping-prosessoitu normaalin dynamiikan kuva ei enää ole HDR-kuva, vaikka niitä näin virheellisesti usein kutsutaankin. Yleisesti ottaen en pidä näistä nk. Tonemapped  HDR-kuvista niiden korkean värikylläisyyden sekä eräänlaisen ”karkkimaisuuden” vuoksi ja olen jopa kyllästynyt tällaisten kuvien tulvivaan määrään – ja ennen kaikkea laatuun – Flickerissä ja muilla kuvasivustoilla. Read more