Artikkelit

Otterbox preserver

Kamerapuhelin vedenpitäväksi suojakotelon avulla

Otterbox Preserver on jämerä suojakotelo älypuhelimille. Iskujen ja pölyn lisäksi se suojaa myös vedeltä tehden puhelimesta vedenpitävän aina 2 metrin syvyyteen asti. Hankin suojakotelon koska halusin puhelimestani sään kestävän, ja ettei minun tarvitsisi pelätä sen rikkoutuvan kuvausreissuillani.

Kotelo on melko suuri ja ehkä hieman kömpelön näköinen laite, mutta se suojaa puhelinta todella tehokkaasti. Se on rakenteeltaan muovinen, ja muovi on erittäin tukevalaatuista. Kotelon avulla puhelin kestää pudotusta jopa 2 metrin korkeudelta asti, on täysin vedenpitävä, ja suojaa puhelinta myös pölyltä.

Lisääntyneen iskun-, pölyn-, ja vedenpitävyyden lisäksi halusin kotelon myös eräästä toisesta syystä, sen avulla nimittäin voi puhelinta käyttää myös vedenalaiskuvaamiseen. En vielä syystä tai toisesta ole tullut hankkineeksi vedenpitävää kameraa, ja sen hankkiminen taitaakin jääkin toistaiseksi. Käyttämäni iPhone 5S:n kamera on nimittäin niin laadukas, että veden alla otettuihin kuviin sen kuvalaatu riittää varmasti. Read more

Kuvapankit kollaasi

Valokuvien myyntitilastot vuodelle 2014

Vuosi meni että hujahti! Nyt alkaneena vuonna aion panostaa aiempaa enemmän kuvieni myymiseen etenkin kuvapankkien kautta, ja miksei muutenkin. Olen myynyt kuviani kaikissa suurimmissa microstock-kuvapankeissa vuodesta 2012 lähtien. Toimintani on ollut enemmän tai vähemmän harrastelijamaista, mutta koitan kehittää myymistäni jatkossa järjestelmällisempään suuntaan.

Nyt vuoden alussa on hyvä kurkistaa menneeseen vuoteen, ja vetää yhteen hieman sitä, että kuinka kuvieni käyttöoikeuksien myynti on onnistunut eri kuvapankeissa, ja mitkä niistä ovat tehokkaimmat. Tein joskus aiemminkin jonkinlaista vertailua kuvapankkien keskinäisistä voimasuhteista kuvamyyntimäärien suhteen, mutta nyt otin käyttööni Stock Performer -myyntitilastointipalvelun, joten käytössäni on aiempaa tarkemmat tilastot. Read more

Sigma sample

Testissä Sigma 150-600mm Sport

Sain vihdoin hankittuani itselleni pitkän zoom-objektiivin luontokuvausta varten. Koitin jo viime viime kevättalvella tilailla Tamronin 150-600 millistä putkea, joka keräsi kovasti kehuja ympäri nettiä. Sitä ei kuitenkaan maahantuojalta löytynyt, ja niinpä jäin jonoon odottamaan. Joskus toukokuun tienoilla peruin kuitenkin tilaukseni kyllästyttyäni odottamaan. Ja hyvä niin.

Jätin putkihaaveeni hautumaan ja se kannatti. Syksyllä kuulin, että Sigma on vastaamassa Tamronin haasteeseen ja tuo markkinoille peräti kaksi Tamronin kanssa kilpailevaa objektiivia, molemmat 150-600 millisiä. Toinen näistä olisi huokeampi vaihtoehto joka kilpailee suoraan Tamronin kanssa, toisen ollessa selvästi kalliimpi ja ammattikäyttöön suunnattu Sport-sarjan teleobjektiivi.

Laitoin varauksen sisään heti kuultuani uutisen uudesta huippuobjektiivista, ja Sporttiputki saapuikin minulle postin kautta juuri sopivasti Joulua edeltävällä viikolla. Mikä lahja! Eipä silti, omasta pussistani sen maksoin, mutta koska aion jatkossa myydä kuviani yhä enemmän ja useampien kanavien kautta, pitää kuvien tekninen laatu pitää korkealla tasolla. Huippuobjektiivia käyttämällä säästää valtavasti työtä jälkikäsittelyssä. Read more

Blogger image

Canon EF 100-400 f4.5-5.6 L USM II on julkistettu

Juuri kun luulin, että Sigman uusi 150-600mm supertele on minulle juuri se sopiva putki luonto- ja lintukuvaukseen, niin Canon päätti sekoittaa vielä pakkaa julkistamalla parannetun version huippusuositusta 100-400mm L-putkestaan. Onneksi en ole vielä ehtinyt hankkimaan mitään. Pitänee taas ottaa pieni aikalisä, ja tutkia tulevia testituloksia ja -raportteja todella tarkkaan.
Todennäköisesti hinta asettuu kuitenkin tässä Canonissa sellaiselle tasolle, että valinta muodostuu melko helpoksi. Sigma on selvästi pidempi telepäässä ja luullakseni hieman halvempi vaihtoehto. Toisaalta telekonvertterin kanssa Canon alkaa olla samaa luokkaa, mutta hinta taitaa karata aivan liian ylös viimeistään sen kanssa. Jos raha ei olisi rajoittava tekijä, niin ostaisin tämän uuden Canonin telekonvertterin kanssa ja vielä EOS 7D Mark II:n siihen perään. Saisivat tintit kyytiä!

Read more

Dng background copy rgb

Kuvan taustan pehmentäminen Photoshopissa

Varmasti meillä kaikilla on kuvia, jotka on otettu esimerkiksi lomamatkalla pienellä taskukameralla, ja joissa mutta kuvan tausta on liian terävä ja häiritsee kohteen erottumista taustasta. Tai ehkä suurempikennoisen digijärkkärin asetukset ovat olleet automaatilla ja aukko säätynyt ihan turhan pieneksi kuvaa otettaessa. Minulla ainakin on tällaisia kuvia ja paljon.

Olen jälkeenpäin pehmentänyt taustoja tällaisista kuvista kuvankäsittelyssä, mutta se on ollut aika työlästä. Tiedossa on ollut kuvien leikkelyä ja tasojen kopiointia tasojen päälle ja kaikenmaailman halojen poistamista eri tasoilta, ei sitä ihan huvikseen ole viitsinyt alkaa tekemään.

Photoshopin kehittyessä ajan saatossa homma on muuttunut onneksi aikalailla helpommaksi. Törmäsin Phlearn -Youtubekanavalla (kannattaa vilkaista kanavaa, jos kuvankäsittely kiinnostaa!) olleeseen tutoriaaliin, jossa näytettiin kuinka homma hoidetaan Photoshopin Tilt-Shift -efektiä käyttäen. Sitähän piti taas heti testata, ja ajattelin laittaa tähän samalla ohjeet kuvien kanssa ja ihan suomenkielellä, josko se jotakuta helpottaisi. Read more

Abstrakti puunaama

Mielikuvitusta valokuvaamiseen!

Näin netissä erittäin kiehtovia kuvia mielikuvituksellisien olentojen hahmoista, jotka olivat kuvattu luonnossa puun kuorista, kannoista, kivistä yms. paikoista. Hahmot oli saatu näkyville kopioimalla  Photoshopilla  kuvan peilikuva itsensä viereen. Taisin jopa jakaa linkin juttuun Digikuvaaja.netin Facebook-sivuilla.

Hulluna tietenkin innostuin ideasta ja päätin mennä kokeilemaan itsekin moisten otusten esille manaamista. Katselin koiran kanssa metsäpolkua kulkiessani samalla ohi vilisevää maisemaa oudosti pälyillen, ja tunsin jonkun hetken tuijottavan minua… Ei muuta kuin männyn kaarnasta kuvaa nappaamaan!

Photoshopilla sitten valitsin puolikkaan kuvasta ja kopioin sen peilikuvaksi omalle tasolleen alkuperäisen kuvan päälle ja siirsin puolikkaan siten, että sen reuna kohtaa alemman kuvan sopivassa kohtaa. Hiukan rajasin vielä ja säädin värisävyjä ja lisäsin vinjetointia. Viidessä minuutissa kuva oli valmis. Read more

Hqdefault

Hyperlapse -videota kokeilemassa

Hyperlapse on videokuvaamisen uusin trendi-ilmiö. Se on kaikessa yksinkertaisuudessaan videopätkä jota on nopeutettu, ja jossa kamera liikkuu yleensä paikasta toiseen melko pitkiäkin matkoja.  Mutta kuinka Hypelapse -video luodaan? Uudella Hyperlapse -ohjelmalla se onnistuu nappia painamalla.

Hyperlapse -video on hyvin lähellä timelapse -videota, jossa kamera asetetaan jalustalle tai muuhun sopivaan paikkaan, ja otetaan sillä valokuvia ennalta määrätyn ajanjakson välein. Tämän jälkeen valokuvista koostetaan video, joka toistaa maisemassa tapahtuneita muutoksia erittäin suurella nopeudella. Vielä lähempänä Hyperlapsea ovat liikkuvat timelapse-videot, joissa kameraa liikutetaan hieman kääntäen joko paikallaan tai erilaisia kiskoja pitkin, jolloin saadaan lisättyä syvyyden tunnetta videoon.

Microsoft esittelin taannoin luomaansa tekniikkaa, jonka avulla näihin nopeutettuihin videoihin saadaan tietokoneen avulla luotua erittäin tehokas vakautus, jolloin videota katsottaessa tuntuu, kuin kamera lentäisi läpi maiseman. Eikä aikaakaan tästä, kun Intagram julkaisi älypuhelimille tehdyn sovelluksen, joka tekee tämän kaiken automaattisesti ja vieläpä suoraan puhelimessa! Tätähän piti sitten päästä testaamaan. Read more

Nikon D750 – Uusi täyskennolla varustettu DSLR Nikonilta

Nikon D750 on jo kolmas täyden kuvakoon kennolla varustettu kamerauutuus Nikonilta tänä vuonna. Vaikuttaa siltä, että Nikon panostaa tosissaan eritasoisten suurilla kennoilla varustettujen kameroiden tuomiseen markkinoille.

Uutuudesta löytyy 24,3 megapikselin FX-kenno, sarjakuvausnopeus on 6,5 kuvaa sekunnissa ja automaattitarkennus sisältää 51 tarkennuspistettä (joista 15 ristikkäistyyppistä). Kovia lukuja, kyseessä on lähes ammattilaistasoinen kamera. En itse kuvaa Nikonilla, mutta jos kuvaisin, olisi valintani todennäköisesti D750.

Hieman arveluttaa se, että kuka enää ostaa Nikon D610:n, kun pienellä lisäpanostuksella saa aikalailla lisää herkkuja, jos valitsee uudemman D750:n. Muutenkin voidaan miettiä sitä, että kuinka montaa erilaista kameramallia kannattaa saman valmistajan pitää markkinoilla. No, eiköhän asiaa ole tarkkaan mietitty, uusien kameramallien lanseeraus ei ole varmastikaan mitään halpaa hupia.

Nykyaikaiset digijärkkärit ovat niin kovalla tasolla ominaisuuksiensa suhteen, että valitsipa minkä hyvänsä, niin kovin pahasti ei voi metsään mennä. Tässä yksi vaihtoehto lisää niille, jotka eivät halua siirtyä peilittömien kameroiden pariin. Elämme kameratekniikan kulta-aikaa! Read more

Linnunrata rannalta kuvattuna

Tähtikuvauksen perusteet

Jotenkin olen aina ajatellut, ettei tähtien tai Linnunradan kuvaaminen onnistu ilman erityistä ja kallista varustusta, mutta sainpa taas huomata olleeni väärässä uskomusteni kanssa. Käytiin jo toisen kerran kokeilemassa tähtien kuvaamista yöllä pimeyden keskellä. Tähtitaivaan valokuvaaminen on todella hienoa hommaa, ja se onnistuu melko mukavasti myös ihan normaalilla nykyaikaisella digijärkkärillä.

Tähtikuvauksella tarkoita tässä jutussa sellaisten valokuvien ottamista joissa näkyy tähtiä, joko osana maisemaa tai ihan sellaisenaan mustalla taivaalla. Superteleskoopeilla kuvatut tähtisumut ja muut avaruuden ihmeet ovatkin sitten ihan oma lukunsa, sellaisesta ei minulla ole kokemusta. Laitoin ylös muutamia perusasioita, joiden avulla melkein kuka tahansa voi käydä kokeilemassa mitä taivaalta saa kamerallaan kuvattua.

Read more

Kaksoisvalotuksella luovuutta luontokuviin

Kesän aikana on tullut otettua aika paljon kuvia. Suurin osa – muutamien onnistuneiden kuvien joukossa – on sellaisia kuvia, joista ei parhaalla tahdollakaan saa aikaiseksi mitään julkaisukelpoista. Ei ainakaan ilman rajumpia ohjausliikkeitä. Tämä yllä näkyvä kuva on tehty kahdesta alempana näkyvästä kuvasta, joista kumpikaan ei erityisemmin kohota kuvaajan itsetuntoa. Tarkoituksena oli luoda klassinen kaksoisvalotuskuva jälkikäteen kuvankäsittelyssä.

Kaksoisvalotus on ennen digiaikaa tehty siten, että ensin on otettu kuva normaalisti filmikameralla, jonka jälkeen samaan kohtaan, filmiä siirtämättä eteenpäin, on otettu toinen kuva. Eli sama kohta filmistä on valotettu kahteen kertaan. Tuloksena on ollut siis kahden eri valokuvan yhdistelmä.

Onneksemme olemme siirtyneet kehityksessä sen verran eteenpäin, että nykyään tämä armottoman hankala viritys on helpompaa tehdä jälkikäteen. Kuinka temppu sitten tehdään? Read more

Infrapunavalokuvaamista kokeilemassa

Nyt on sitten ensimmäiset infrapunakuvat otettu. Hurautin uuden Infrapunasuotimeni kanssa Vanajan kirkolle ja otin muutaman testikuvan. Tässä jutussa nähdyt kuvat ovat eri versioita yhdestä ja samasta kuvasta.

Ihan yksinkertaista tämä infrapunakuvaaminen ei ole, mutta kyllä siitä kaikki valokuvaamisesta kiinnostuneet selviytyvät. Suurin este on infrapunasuotimen kovahko hinta ja ehkä sopivan kamera/objektiiviyhdistelmän löytäminen, joka saattaa muodostua ongelmaksi. Minulla oli kuitenkin hyvä tuuri, sopivat vehkeet löytyivät valmiiksi kameralaukusta.

Aluksi ensimmäisiä kuvia katsoessani ihmettelin, miten punaisia ne olivat verrattuna netissä näkemiini kuviin. Kameran valmiit valkotasapainoasetukset ovat kaikki aivan liian punaisia, niinpä piti tehdä kustomoitu valkotasapaino kamerassa, minkä jälkeen kuvat alkoivat näyttää jo joltain ja niiden onnistumista pystyi arvioimaan kameran näytöltä. Lopulliset säädöt ja sävyt tehdään kuitenkin aina kuvankäsittelyllä, eikä mitään yhtä ja oikeaa sävymaailmaa ole olemassakaan. Niinpä vain oma mielikuvitus on rajana sävyjä etsittäessä. Read more

Nikon D810 uudella kennolla lupaa tarkkaa jälkeä

Nikon esitteli uuden D810 -järjestelmäkamerarungon, joka on seuraaja edeltäville D800- ja D800E malleille. Uudesta kamerasta on poistettu optinen alipäästösuodin kennon edestä maksimaalisen tarkkuuden aikaansaamiseksi. Myös suljin ja peilimekanismi on uudistettu vastaamaan uuden supertarkan kennon vaatimuksia, tarkoituksena estää kuvan ottamisen aiheuttaman tärähdyksen vaikutus kuvan terävyyteen.

Uusi tehokas kuvan prosessointi on samaa tekniikkaa kuin Nikonin lippulaivamallissa, D4S:ssä. Tehon lisääminen mahdollistaa 5 kuvan sarjanopeuden täydellä 36 megapikselin resoluutiolla. Herkkyysalue uudessa kamerassa on ISO 64-12800, laajennettuna ISO 32-51200. Uusi aikaisempaa matalampi minimiherkkyys mahdollistaa pidempien suljinaikojen käytön esimerkiksi maisemakuvauksessa pienentäen samalla kuitenkin hieman kameran dynamiikka-aluetta. Read more